Antioxidanty: jak fungují a jaké potraviny je obsahují

Co mnoho lidí neví: hormony, enzymy a metabolity jsou také antioxidanty. To však nestačí k ochraně proti volným radikálům. Proto je důležité, abyste více těchto látek získávali z jídla. Volné radikály jsou antagonisty antioxidantů. Jedná se o kyslíkové sloučeniny, které mohou například způsobit rakovinu. Jsou tvořeny v těle během různých metabolických procesů. Může je také způsobit stres, nadměrná spotřeba alkoholu. Nicméně volné radikály jsou také způsobeny faktory prostředí, včetně:

●     kouření
●     UV záření
●     Environmentální toxiny (například znečištění ovzduší jemným prachem, mikroplasty ve vodě nebo znečišťující látky z nátěrových hmot na stěny)
bobule borůvek

Máte-li v těle příliš mnoho volných radikálů, vede to k oxidativnímu stresu. Zde je podezření, že způsobuje onemocnění, jako je arterioskleróza, kardiovaskulární onemocnění, artritida a rakovina, protože oxidační stres napadá buňky. Navíc se předpokládá, že volné radikály zrychlují stárnutí pokožky. Abyste tomu zabránili, měli byste věnovat pozornost vyvážené a rozmanité stravě.

Tyto potraviny obsahují velké množství antioxidantů

Chcete-li předejít oxidačnímu stresu, měli byste mít ve stravě následující potraviny.

●     Borůvky obsahují polyfenoly. Ten má protizánětlivý účinek a chrání naše buňky. Kromě toho obsahují vitamíny C, E a A, které jsou dobré pro pokožku.
●     Káva také obsahuje polyfenoly, a proto má účinek zabraňující rakovině.
●     Fazole mají vysoký obsah flavonoidů.
●     Rajčata obsahují lykopen – zvláště silný antioxidant.
●     Česnek má také preventivní účinek proti rakovině.
●     Ořechy mají vitamín E, jeden z nejsilnějších antioxidantů! To snižuje stres v těle.
●     Mrkev obsahuje karoten. Jej může přeměnit naše tělo na antioxidant vitamin A.
●     Citrusové plody jsou dobrou antiradikálovou látkou díky vitaminu C a flavonoidům.
●     Kromě vitamínů, minerálů a vláken obsahují brambory také fenoly a polyfenoly, které mají velký účinek.
●     Brokolice obsahuje kyselinu listovou, železo, vitamin C, draslík, vápník a beta-karoten a je proto považován za superpotravinu.
●     Proso nabízí železo, hořčík a křemík – to má především vliv na kůži, vlasy a nehty.
●     Jablka obsahují spoustu vitaminu C, zejména pod slupkou. Navíc toto ovoce také obsahuje minerály, jako je draslík.

kouřící dívka

Neměli byste to však přehánět. Je kontraproduktivní vedle vyvážené stravy užívat výživové vitamíny. Určité množství volných radikálů naše tělo potřebuje. Protože sice zabíjejí dobré buňky, ale likvidují také ty, které se množí nekontrolovaně a mohly by způsobit nádory.

Antioxidanty: jak fungují a jaké potraviny je obsahují
4 (80%)2