Jak zvládnout klimakterium

Není to jednoduché, co si budeme nalhávat. Hormony jsou jako na houpačce, menstruace bývá slabší, kratší a stává se nepravidelnou. Cykly se prodlužují, až poté úplně vymizí. Velmi nepříjemným jevem bývá časté pocení, které provázejí návaly horka. Častým průvodním jevem bývají deprese, nespavost, nesoustředěnost, změny nálad, ale i závratě a nechuť k sexu. Pokožka stárne vlivem nedostatku estrogenu a vzniká více vrásek. Pravidelné návštěvy gynekologické ambulance by měly být samozřejmostí v každém věku ženy, avšak dbejte zvýšené pozornosti, pokud u vás začne klimakterium.
řvaní v koupelně

  • Nástup může být pozvolný, u někoho už ve 40 letech můžou probíhat první příznaky. Souvisí to s dlouhodobějšími změnami hormonálních hladin, především s nedostatkem estrogenu. Velkou roli v něm hraje genetika. Pokud matka ženy pravidelně menstruovala do 55 let, je velký předpoklad, že na tom její dcera bude obdobně. To samozřejmě platí i opačně.

  • V pokročilejším stadiu menopauzy se společně s úbytkem estrogenu můžou vyskytnout poměrně závažnější nemoci. Jedná se o osteoporózu, aterosklerózu a infarkt myokardu. Může dojít i ke zvýšení hladiny cholesterolu v krvi a vzrůstá také riziko diabetu druhého typu a kardiovaskulárních onemocnění.

  • Primárně pomůže zásah gynekologa, když předepíše hormonální substituční léčbu ve formě podávání ženských pohlavních hormonů ve vhodné kombinaci. Doporučuje se konzumace včelích produktů a vitamínu C a zařadit do stravy sójové boby, které obsahují zdraví prospěšné fytoestrogeny. Pomáhá také celá řada bylinek, např. šalvěj, meduňka, drmek, ploštičník hroznový a také ženšen.

podepřená hlava

  • Především jezte zdravě, upřednostněte rostlinné tuky před živočišnými a jezte dostatek ovoce, zeleniny a vlákniny. Vhodné jsou Omega-3 nenasycené mastné kyseliny (ryby, ořechy a semínka). Samozřejmostí je nekouřit, nepít kávu a alkohol.