Vánoce versus zdravý životní styl

Zdravý životní styl dnes hýbe světem. Nebylo tomu tak vždy, stačí se ohlédnout do doby před pouhými dvaceti lety, kdy tento fenomén teprve klíčil v myslích lidstva, aby se mohl připravit na výraznější explozi. Ta skutečně nadešla v současné době, většina z nás se alespoň okrajově zajímá o původ potravin, o jejich dopad na zdraví, snažíme se omezovat alkohol, přestat s kouřením a nahradit bílý cukr a rafinované polotovary něčím výživnějším.
vánoční cukroví

Vyměňte majonézu za jogurt

Zdravý životní styl zasáhl i do oslav vánočních svátků, některé tradiční recepty poupravujeme a nahrazujeme zdravějšími alternativami. Bílý cukr vystřídal třtinový hnědý nebo melasa, ztužené margaríny pak klasické máslo nebo za studena lisované rostlinné oleje.
Majonézu v salátech je vhodné vyměnit za bílý jogurt, zálivku na štědrovečerním salátu můžete doplnit olivovým olejem a trochou jablečného octa.
Do bramborových polévek je vhodné přidávat červenou čočku s pohankou, přičemž slavnostní pokrm dochutíme majoránkou a mletým kmínem.

Tradiční vinná klobása

Kdo si rád dopřává vinnou klobásu, měl by jí na Štědrý den pojídat spíše samostatně, bez přílohy. Tradiční recepty s bramborovou přílohou vytvoří z tohoto pokrmu těžce stravitelnou hmotu. Ideální je pouze dijonská nebo kremžská hořčice a eventuálně světlý chléb nebo topinky.
dortíčky s jahodami

Sváteční ovesné košíčky

Vánoční cukroví lze upéct i pro zdraví přijatelnějším způsobem, zajímavou volbou mohou být i makrobiotické, chuťově i nutričně vyvážené recepty. Jedním z nich je i návod na přípravu ovesných košíčků plněných pudinkem a ovocem. Směsí z ovesných vloček, medu, kokosového oleje a arašídového másla se plní formičky na výrobu muffin a vzniklé košíčky se pečou zhruba 15 minut na 170 stupňů. Naplní se vanilkovým pudinkem a doplní ovocem, nejlépe jahodami nebo borůvkami.